INTEGREER E-LEARNING IN INSITE EN/OF OUTSITE Download de brochure

E-learning en D!dact “zorgen” voor meer

By 17 januari 2018Nieuws

E-learning en D!dact “zorgen” voor meer.

“Simu-leren” (leren via simulaties) en gamification in de gezondheidszorg

1. Een (r)evolutionaire visie op e-leren.

We moeten ons eerst en vooral afzetten tegen het idee dat leren enkel in een typische klassituatie plaatsvindt. Zowel informeel leren als een platform voor het delen van kennis zijn net zo belangrijk. Gamification is een prima techniek om innovatie te versnellen en zeker in de zorgsector kan dat belangrijk zijn.

Laten we vooral een groot misverstand uit de weg te ruimen: e-learning games zijn absoluut geen kinderspelletjes. Gamification haalt de beste elementen uit “spelen” en die technieken zijn nuttig voor het behalen van doeleinden. Geprofessionaliseerd kan D!dact e-learning met een plug & play-principe uitrollen in AFAS-software. Flashkaarten en spelshows werken uitstekend om het geheugen te trainen.

  • Rollenspelen en zoektochten moedigen nabootsing aan en versterken bestaande gedragingen.
  • Spelen waarin strategie en avontuur de rode draad zijn bevorderen de besluitvoering.
  • Wanneer er meerdere spelers betrokken worden, wordt samenwerking aangemoedigd.
  • Simulaties met een open einde leren logica en experimenten uitvoeren aan.
  • Wanneer er een uitdaging is op het vlak van tijd en reflexen, kan er ontdekt worden hoe men vlug moet nadenken of buiten de klassieke oplossingen moet gaan zoeken.

2. E-learning met gamification en simulaties zorgt voor een gezonde attitude.

Het begrip “gamification” associëren velen onder ons met de groeiende beweging om aan de hand van games het gedrag van mensen te beïnvloeden en zo maatschappelijke en gezonde doelen te bereiken, zoals bijvoorbeeld meer bewegen. In de professionele wereld van de gezondheidszorg kan gamification en simulering, dat daar in het verlengde van ligt, zijn nut bewijzen zowel voor patiënten, de zorgverleners als het ziekenhuis.

2.1 Gamification ten voordele van patiënten.

In de gezondheidssector vertaalt gamification zich in toepassingen waarbij de patiënt spelenderwijs geholpen wordt bij zijn inspanningen om een ziekte onder controle te houden. Een app op een smartphone zorgt ervoor dat gezondheid binnen handbereik is, mogelijk ook in samenwerking met zorgverleners.

2.2 Gamification en simulatie is op vele vlakken nuttig voor zorgverleners.

Procedures aanleren wordt eenvoudiger. Wanneer een medisch protocol wijzigt ligt de uitdaging eerder op het vlak van gedragsverandering. Gamification kan helpen om de juiste mentaliteit te ontwikkelen bij de zorgmedewerker.

Zorgverleners worden gemotiveerd gehouden. Een goed spel brengt een boeiend verhaal dat spelers bezighoudt en hen bindt. Hierdoor ontstaat er activiteit en medewerkers bereiken ook daadwerkelijk doelen. Denk bijvoorbeeld aan een labomedewerker. Je kan hem het fictieve verhaal achter een staal vertellen om hem gemotiveerd te houden voor zijn achterliggende missie om mensenlevens te helpen redden.

Functioneringsgesprekken kunnen worden geoptimaliseerd. In de realiteit blijkt feedback nu vaak traag, met lange perioden tussen behaalde mijlpalen. De kansen om professioneel te groeien zijn vaak achterhaald. Gamification verhoogt de snelheid van feedback en daardoor het engagement van de zorgverlener.

Doelen worden beter nagestreefd. De toegepaste spelregels zorgen ervoor dat de deelnemers zich competenter voelen om doelen te bereiken. Virtuele doelen zijn veelal op korte termijn en haalbaar, wat wederom de betrokkenheid vergroot.

Speels (simu)leren wordt eenvoudig. Technieken kunnen op een veilige manier worden ingeoefend. Denk bijvoorbeeld aan een verpleegkundige die reanimatietechnieken kan opfrissen en oefenen zonder stress. Chirurgen kunnen een spel gebruiken om een moeilijke operatie uit te voeren. Zorgverleners kunnen verder op een eenvoudige manier op de hoogte blijven van de wetenschappelijke en medische ontwikkelingen en hun ambitie om de hoogste kwaliteit te leveren waarmaken. Zo kan een spel dus niet alleen het bedrijfsresultaat en de tevredenheid van werknemers verbeteren, maar soms zelfs levens redden.

2.3 Gamification ten voordele van het ziekenhuis.

Hoe zou het zijn als de medewerker die in zijn zorggedrag volgens de nieuwe innovatieprocedure handelt, “ziet” dat zijn fictieve patiënt zienderogen opknapt? Hoe zou het zijn als het team of de dienst zo gezamenlijk punten kan opbouwen, waarbij de “high scores” in de zorginstelling heel tastbaar en visibel worden? Gamification en simulation zorgen voor een toekomst die ook het prestige en uitstraling van de zorginstelling verhoogt.

3. Hoe kan men de voordelen van gamification realiseren in de praktijk?

D!dact biedt de oplossing door e-learning met Adobe Captivate via het AFAS-platform en begeleidt zorginstellingen graag om speltechnieken te integreren in e-learning-modules. Game-toepassingen in de zorg zijn zo de extra sleutel om de deur naar succes te openen en het complexe veld van de zorgsector te bespelen.

Adobe Captivate is een van de meest gebruikte tools om een Leer Management Systeem met simulatie en gaming content te ontwikkelen.

Dankzij D!dact kan u de inhoud van externe pakketten, zoals bijvoorbeeld Doczero, dat zich specifiek richt op de zorgsector (met een Doczero Academy of Kennisdesk) ter beschikking stellen via uw AFAS InSite platform. Op die manier wordt de inhoud versterkt en is deze naadloos geïntegreerd in de bestaande software. De protocollen in verband met verschillende patiëntsituaties kunnen ermee nagebootst worden. Kennis is slechts een muisklik verwijderd door te leren via simulaties.

Via e-learning die levensechte simulaties nabootst speelt men in het medische milieu in op een onregelmatig werkregime. Er zijn veel eindgebruikers mogelijk. De tijdsdruk voor implementaties wordt leefbaar en het belangrijkste is uiteraard dat de patiëntveiligheid wordt verhoogd. Een cursusaanbod voor hoogstaande kwalitatieve gezondheidszorg is binnen handbereik.

D!dact en AFAS Software “zorgen” voor een meerwaarde door e-learning.

Neem nu contact op met D!dact als u meer informatie wenst over zowel e-learning voor de zorgsector als voor andere sectoren.